torsdag 22. mars 2012

Fighting Djengis Khan

Med et lite stykke Norge!
Jeg er hjemme etter eventyret i Kina, og det har vært en spennende tur. Det som gjør mest inntrykk er livet i gatene.
Kineserne er flinke til å samles i parkene, eller ute i gatene til felles gymnastikk og samvær.

 Jeg fikk besøkt flere av Suzhous berømte og klassiske hager. Dessverre var våren sen i Kina også, så det var ikke mye som blomstret, men Bonzaiene er jo vakre året rundt!
I enden av gata her bodde jeg mens jeg var i Suzhou..

Neste stopp med hurtigtog!!( 300km i timen) ble Nanjing, den sørlige byen, en gammel keiserby under Ming-dynastiet. Den ble invadert og ødelagt av japanerne i 1937. Her ligger også Kinas største keiserlige gravsted. Koselig by med flere attraksjoner.
Jeg fikk også slengt en lykkebønn opp i lykketreet i Nanjing!

Siste stopp da altså Beijing, med alt det spennende Beijing har å by på av dagligliv i hutongene og turistattraksjoner.
Ps;et godt reisetips:Ta med en god parlør :))

Jeg fant endelig en garnbutikk i Kina, den eneste jeg har sett. Ikke akkurat mye forskjellig å byde på...

2 kommentarer:

Ruth sa...

Det er så eksotisk at jeg nesten ikke kan begripe det. Snodig med de godt påkledde i gråværet med - hva er det de har med seg, vifter? Kina må da være stedet å kjøpe kasjmirgarn? Jeg er ganske så misunnelig på deg, men det vet du vel allerede. Ha en super torsdag.

Marion sa...

Så mange fine bilder! Men stakkars strikkere i Kina....bra det finnes nettbutikker da ;)